FAQ - Ofte stillede spørgsmål, og svar!
Hvordan kan vi hjælpe dig ?
På denne side finder du svar på de fleste spørgsmål, som vi ofte får fra vores kunder. De er samlet i denne lille FAQ (FAQ = Frequently Asked Questions). Den er inddelt i områder så den burde være let at navigere i. Ellers kan du søge i den ved at bruge CTRL + F (browserens søgefunktion).
Finder du ikke svaret, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os.
Generel information og gode råd omkring din rejse
Afbestilling af rejse
Ønsker du at afbestille din rejse bedes du henvende dig til os skriftligt. Rejsen kan kun afbestilles af rejsebestilleren fra den mail, som ferien er bestilt med. For regler i forhold til afbestilling af rejser med Stay Local henviser vi til vores almindelige bestemmelser. Afbestilling pålægges altid som minimum et gebyr på DKK 500,- pr. rejsende i fald der kan refunderes.
Har du bestilt “Kun hotel” gælder der andre afbestillingsregler, som er betinget af, om du har bestilt med gratis afbestilling/refundérbart, eller om du har bestilt et hotelophold, som er ikke-refundérbart. De aktuelle afbestillingsbetingelser fremgår af dit rejsebevis.
Afbestillingsforsikring
Du kan tegne en afbestillingsforsikring ved bestilling af din rejse, og vi anbefaler altid, at du har dine forsikringer i orden før og under rejsen. Læs mere om afbestillingsforsikring her. Afbestilling af en afbestillingsforsikring kan ikke lade sig gøre.
Attraktioner og seværdigheder
Hos Stay Local er vi specialister i hotellerne og ferieboligerne, og naturligvis ved vi også noget om rejsemålene og seværdighederne i nærheden af dit valgte hotel eller feriebolig. Ofte er der i beskrivelserne forslag til, hvad du kan opleve i nærområdet og på destinationen. Ønsker du mere rejseinspiration henviser vi til vores blog, hvor vi også skriver om oplevelser, seværdigheder og attraktioner på de rejsemål, som du finder hos Stay Local.
Bestilling af rejse
Mange rejser kan bestilles online, og hos Stay Local er der altid valgfri afrejsedato og rejselængde, med mindre hotellet eller villaen har restriktioner på det. Dette vil fremgå af hotelbeskrivelsen. Bemærk, at hvis du ønsker at få skræddersyet et tilbud på en rejse, for eksempel hvor du sammensætter en ferie, hvor du bor på mere end et hotel og skal bruge fly og lejebil, beder vi dig om at udfylde en forespørgsel, da denne type rejser ikke kan bestilles online. Du kan udfylde vores forespørgselsformular her.
Betaling
Hos Stay Local betaler du din rejse efter du har modtaget en faktura. Du kan betale med bankoverførsel eller via girokort / bankkort. Der er en kodelinie på din faktura.
Vi modtager ikke kreditkort, af den simple grund at kreditkort selskabernes gebyrer er blevet så høje at i visse tilfælde spiser op til 1/3-del af det vi skal leve af, og der prioriterer vi at holde priserne så lave som muligt, istedet for at sende pengene til bankerne.
Har du en forsikring på dit kreditkort, så check forsikringsbetingelserne. Der er kommet en EU dom der forbyder kreditkort selskaberne, at gøre forsikringen købsbetinget, så dette bør dit kreditkort også have rettet til.
Har du betalt depositum ved bestilling, kan restbeløbet betales som ovenstående.
Læs mere om depositumbetaling under “Depositum” her på siden. Du kan også læse Stay Local’ betalingsbetingelser her.
Betaling på rejsemålet
Der kan være visse betalinger, som skal foretages på rejsemålet, herunder ved check-in. Dette drejer sig om turistskatter, betaling for ekstra sengelinneder, slutrengøring, håndklæder, aircondition etc. På hoteller er sengelinned samt håndklæder og rengøring altid inkluderet i prisen medmindre andet står anført i hotelbeskrivelsen. Bemærk at nogle ferieboliger beder om et depositum ved check-in, som vil blive returneret ved afrejse, såfremt lejligheden eller ferieboligen efterlades uden skader.
Billet/Booking-reference/Afrejsemateriale
Ved bestilling modtager du en faktura, hvor fakturanummeret er din booking-reference hos Stay Local. Dette dokument skal du gennemlæse grundigt og gemme, da det gælder som billet/voucher for alle de købte ydelser og i nogle tilfælde skal det fremvises ved check-in i hotellet.
Har du bestilt billeje til din rejse, vil du få tilsendt en billeje-voucher til den mail, som du har indtastet ved bestilling. Vi sender ikke udprintede billetter/vouchere med posten. Har du besvær med at printe den billet/voucher som du har modtaget på mail, kan du bede os om sende dig billetten/voucheren i pdf. format.
Børn og spædbørn
Som udgangspunkt ligger et spædbarn aldersmæssigt mellem 0 og 2 år, og betegnelsen barn ligger som udgangspunkt aldersmæssigt mellem 2 og 11 år. Børn og spædbørn er naturligvis velkomne som gæster hos Stay Local, og vil du gerne bo på særligt børnevenlige hoteller og ferieboliger, så spørg os gerne.
Depositum
Når du bestiller din rejse, kan du vælge at betale rejsens fulde pris ved bestilling eller et depositum. Vælger du at betale et depositum er dette typisk mellem 25-30% af ferieboligens pris. Senest 2 måneder inden afrejse skal restbeløbet betales, og derfor er det heller ikke muligt at vælge depositumbetaling, hvis du bestiller en rejse, hvor der er mindre end 2 måneder til afrejse.
Fejl og mangler
Oplever du mangler eller deciderede fejl på din rejse bedes du straks henvende dig til os på mail eller telefonisk, så eventuelle fejl eller mangler kan udbedres med det samme. Du kan også altid henvende dig i receptionen, hvor mange fejl og mangler oftest kan rettes på stedet. Find vores kontaktoplysninger her. Vores kontaktoplysninger fremgår også af den booking-reference du har modtaget ved bestilling, og som du skal medbringe på din rejse. Alle kan begå en fejl, vores opgave er at npr det sker, at sikre at rette op på den så hurtigt som muligt og til mindst muligt gene for dig.
Forespørgsel
Du kan opleve, at der på nogle hoteller står “på forespørgsel” udfor visse værelser eller lejligheder. Det betyder, at de værelser ikke er med i de værelser som hotellet/ferieboligen har garanteret os i kontrakten med dem, men at vi vil undersøge muligheden for at få det ønskede værelse.
Hvordan skal jeg forholde mig, hvis jeg ønsker at bestille en rejse, der er på forespørgsel?
Du kan foretage bestillingen helt som normalt, hvorefter vi vil kontakte hotellet og forespørge på ledighed. Du kan også kontakte os, så finder vi ud af det sammen med hotellet.
Så snart, vi har svar fra hotellet, vil du blive kontaktet af os. Har hotellet ledighed, er bestillingen bindende på lige vilkår med en almindelig bestilling
Forsikringer
Vi anbefaler altid, at du inden afrejse har tegnet en rejseforsikring. Vi samarbejder med Gouda Rejseforsikring, hvor du kan købe en rejseforsikring her. Vi anbefaler også, at du har bestilt og medbringer det blå EU-sygesikringskort på din rejse.
Gavekort
Du kan sagtens bestille et gavekort til Stay Local. Du kan bestille dem online her. Ved andre beløb vi dig om at kontakte os telefonisk eller pr. mail. Vi skal bruge beløbet som gavekortet skal lyde på, samt hvem det skal udstedes til. Gavekortet har en gyldighed på 2 år fra udstedelsesdatoen. Et gavekort kan ikke udbetales til kontanter, men kan benyttes som delvis eller fuld betaling af en valgt rejse alt efter pålydende.
Glemte sager
Har du glemt en genstand på din ferie, hjælper vi dig naturligvis gerne med at undersøge, om hotellet har fundet den mistede genstand, så du kan få den hjem igen. Eventuelle omkostninger forbundet med at sende glemte genstande hjem afholder du selv. Kontakt os, hvis du har glemt en genstand.
Kontakt
Du kan kontakte Stay Local telefonisk eller på mail. Besøg på kontoret modtages kun efter aftale. Se vores kontaktoplysninger her.
Pas og ID
Du skal sørge for at medbringe dit pas på rejsen og sikre dig, at passet er gyldigt i hele den periode, du rejser. For særlige regler om pas og indrejse henviser vi til Udenrigsministeriets hjemmeside.
Rejsebetingelser
Du finder Stay Local rejsebetingelser her. Vi anbefaler altid, at du har læst disse grundigt igennem, inden du bestiller din rejse. De vil altid være hæftet til din faktura i PDF filen, så du har dem der er gældende ved købstidspunktet, ifald der skulle ske ændringer.
Rejseleder
Når du rejser med Stay Local, har du i udgangspunktet ikke en rejseleder eller guide tilknyttet under din rejse, med mindre det fremgår i din booking-reference og/eller rejsebeskrivelsen. Dog kan du med fordel henvende dig i receptionen på dit hotel eller til ejeren af villaen, hvor du i mange tilfælde kan få gode råd, tips og praktiske oplysninger til, hvordan du kan tilmelde dig guidede udflugter i lokalområdet eller besøge lokale vingårde.
Reklamationer
Oplever du mod forventning fejl eller mangler under din rejse, bør du først kontakte receptionen eller villa ejeren og se om de ikke nemt kan udbedre fejlen. Hvis dette ikke sker indenfor rimelig tid, bedes du straks kontakte os på telefon inden for åbningstiderne, eller pr. mail. Her finder du vores kontaktoplysninger, som ligeledes står på din tilsendte bookingreference.
Restbetaling
Har du ved bestilling af rejsen beltalt et depositum, skal restbetalingen være os i hænde senest 2 måneder før afrejse. Du kan betale din rejse via bankoverførsel eller på med den betalingskort kode der står på fakturaen.
Sygdom under rejsen
Skulle du være så uheldig at blive syg på din rejse, og hvis det er så alvorligt at du har brug for lægehjælp eller indlæggelse på et sygehus, skal du kontakte de pågældende lokale myndigheder direkte. Vi anbefaler altid, at du før rejsen har tegnet en rejseforsikring, som også dækker sygdom under rejsen. Vi anbefaler også, at du rekvirerer et blåt sygesikringsbevis. Stay Local samarbejder med Gouda Rejseforsikring. Læs mere om tryghed når du rejser og forsikringer her.
Sygesikringsbevis
Dit gule sygesikringsbevis har pr. 1. august 2014 ikke længere fuld dækning, når du rejser i udlandet (også inden for EU) og vi anbefaler dig derfor, at du har tegnet en rejseforsikring og rekvireret et blåt sygesikringsbevis via den offentlige sygeforsikring.
Transport til og fra hotel
Vi anbefaler i udgangspunktet altid, at du lejer en bil på din ferie med visse undtagelser. Ønsker du at bestille en transfer, taxi, togbillet, busbillet eller andet, er dette noget, du selv skal forestå. Her henviser vi til til Suntranfers eller Rome2Rio. Bemærk at begge tjenester ikke er Stay Locals samarbejdspartnere. Vi kan i visse tilfælde arrangere en transfer fra lufthavn til ferieboligen.
Turistskat
Mange steder i Sydeuropa skal der betales en turistskat ved ankomst til hotellet. Denne turistskat varierer og skal afregnes lokalt. Stay Local informerer og opdaterer ikke om lokale turistskatter, ej heller kan disse betales ved bestilling af rejsen. Dette skyldes at hver eneste kommune selv sætter taksterne og de kan uden varsel blive ændret uden at vi er videne herom. Normalt ligger de fra 1-4 euro pr. voksen pr. nat, hvor hoteller i de store byer er de dyreste og villaer på landet er lavest.
Visum
Har du brug for et visum til indrejse på dit rejsemål, skal du selv forestå fremskaffelsen af dette. For andre landes pas og visumregler henviser vi til udenrigsministeriets hjemmeside her.
Vaccinationer
I visse lande kan det være en fordel at være vaccineret mod forskellige sygdomme (dog kun i meget sjældne tilfælde inden for EU (som fx under Corona)). Stay Local tilbyder ikke rådgivning om vaccination. Vi henviser i stedet til at du konsulterer egen læge eller Statens Serum Institut.
Valuta
Vi anbefaler, at du medbringer lidt kontanter i den lokale valuta på din rejse. Du kan oftest betale med internationale kreditkort på dit rejsemål. Du skal være opmærksom på at i langt de fleste villaer, skal der betales et kontant depositum og slutrengøring skal oftest også betales kontant.
Vejr og klima
For vejr og klima på rejsemålet henviser vi til Danmarks Meteorologiske institut, DMI.
Ændringer / Ombooking
Ønsker du at foretage ændringer i din rejse, bedes du kontakte os pr. mail eller telefon. Med hensyn til de ændringer, der eventuelt kan foretages, kan du finde de fleste oplysninger i denne FAQ eller gå til toppen af siden, hvor du også finder særskilte FAQ til hotelopholdet, billeje og flyrejsen. Ombooking af hotelophold og flyrejse pålægges altid et servicegebyr på minimum DKK 450,- pr. booking såfremt det er muligt at ændre / ombooke rejsen. Omkostningen dækker den tid der bruges på dette samt omkostninger til leverandøren. Er omkostningerne til leverandørerne større end de 450 kr. så bliver ændringsomkostningen også højere. I givet fald fpr du naturligvis besked herom inden der laves en ændring.
Åbningstider
Vores åbningstider er sæsonafhængige og du finder de gældende åbningstider nederst på siden. Du er velkommen til at ringe i weekenden også, det er ikke altid vi har mulighed for at tage telefonen, men send en mail eller læg en besked, så ringer vi gerne tilbage til dig.